Sibylle Reinfried

portrait Prof. emerit. Sibylle Reinfried
Prof. of Geography and Geography Education

GeoEduc
Flühgasse 33
CH-8008 Zurich
Switzerland


Phone: +41 44 382 27 87
E-mail: reinfried(at)geoeduc.ch
Personal URL: link


Key Publications of Sibylle Reinfried (up to ten) :
REINFRIED, S. (2020). Das Modell der didaktischen Rekonstruktion in der Ausbildung von Geographielehrkräften – ein Lehr- und Lernangebot zur vertieften Auseinandersetzung mit Unterrichtsplanung und -reflexion. In S. Dannemann, J. Heeg & Y. von Roux (Hg.), Didaktische Rekonstruktion in der Lehrerbildung: Ein Planungs- und Forschungsrahmen für Hochschule und Schule. Herausforderung Lehrer_innenbildung Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ). Bielefeld.

REINFRIED, S. & KUENZLE, R. (2020). Application of a Knowledge-in-Pieces perspective to students’ explanations of water springs: A complex phenomenon pertaining to the field of physical geography. RISTAL Research in Subject-matter Teaching and Learning, 3, 1-29. DOI: https://doi.org/10.23770/rt1830

REINFRIED, S. u.a. (2019). Themendossier mit Lerngelegenheiten zum Bereich Klimawandel, Klimaschutz und Klimapolitik für den 3. Zyklus der Volksschule (Sekundarstufe I). Lernsequenzen mit methodisch-didaktischen Hinweisen zu den Themenbereichen: (0) Ausgangspunkt, Problemstellung; (1) Wie funktioniert das Klimasystem? (2) Ursachen des Klimawandels, (3) Folgen des Klimawandels, (4) Was kann man gegen den Klimawandel tun? (6) Synthese. Bern: GLOBE Schweiz. https://www.education21.ch/de/themendossier/klima#edu21-tab4

REINFRIED, S. & KUENZLE, R. (2019). Deutungsmuster des Klimawandels in den Aussagen von Lehrpersonen und Konsequenzen für die Klima-Kommunikation im Unterricht. Zeitschrift für Geographiedidaktik (ZGD) 47(2), 44-59. https://zgd-journal.de/index.php/zgd/article/view/24/12

REINFRIED, S. & HAUBRICH, H. (2015, Hrsg.). Geographie unterrichten lernen. Die Didaktik der Geographie. Berlin: Cornelsen.

REINFRIED, S., AESCHBACHER, U., KIENZLER, P. M. & TEMPELMANN, S. (2015). The model of educational reconstruction – a powerful strategy to teach for conceptual development in physical geography: The case of water springs. International Research in Geographical and Environmental Education, 24(3), 237-257, http://dx.doi.org/10.1080/10382046.2015.1034459

REINFRIED, S. & TEMPELMANN, S. (2014): The Impact of Secondary School Students' Preconceptions on the Evolution of their Mental Models of the Greenhouse effect and Global Warming, International Journal of Science Education, 36(2), 304-333. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.773598

REINFRIED, S., AESCHBACHER, U. & ROTTERMANN, B. (2012): Improving students’ conceptual understanding of the greenhouse effect using theory-based learning materials that promote deep learning. International Research in Geographical and Environmental Education, 21(2), 155-178.

REINFRIED, S., TEMPELMANN, S. & AESCHBACHER, U. (2012): Addressing secondary school students’ everyday ideas about freshwater springs in order to develop an instructional tool to promote conceptual reconstruction. Hydrology and Earth System Science,16, 1365-1377, http://www.hydrol-earth-syst-sci.net/16/1365/2012/

REINFRIED, S. (2010, Hrsg.). Schülervorstellungen und geographisches Lernen. Aktuelle Conceptual-Change-Forschung und Stand der theoretischen Diskussion. Logos Verlag Berlin, 211 S.



Expertise of Sibylle Reinfried:
Expertise CategorySpecific Expertise
Expert TypeExpert Type
Topic AtmosphereAtmosphere
Global Warming
Topic HydrosphereHydrosphere
Topic PedosphereGeology / Sediments
Topic SocietySociety
Perception / Behaviour / Attitudes
Education / Communication / Participation
Topic SustainabilitySustainability
MethodsMethod
Data Collection
Data Collection - Measurement
Data Collection - Interviews, Questionnaires
Data Collection - Documents, Archives
Data Analysis
Literature Study
Applied Research / Technology

Specialties of Sibylle Reinfried:
My expertise is in the research of people's individual mental representations of geoscience concepts and the development of these representations in teaching and learning situations. My other research areas are cognition and geoscience concepts, geoscience teaching, geoscience teacher education and curriculum development related to geoscience education on all K12-levels.

Last update: 12/7/21
Source of data: ProClim- Research InfoSystem (1993-2021)
Update the personal data for Sibylle Reinfried

Go Back